donderdag 31 december 2015

2015 in foto's

Een terugkerende categorie, gewoon voor de fun!

Ook in 2015 ben ik fanatiek met fotografie bezig geweest. En toen ik de selectie voor dit artikel aan het maken was realiseerde ik me dat er een ontwikkeling in zit, ik heb een aantal zaken voor het eerst opgepakt, andere zaken doe ik anders dan voorheen of helemaal niet meer. Hieronder volgen foto's waar ik blij mee ben. Niet per se de beste of de mooiste, maar van iedere maand een foto met een kort verhaaltje.

Januari:


Snelweg met landend vliegtuig
In het kader van de fotografiecursus Eigen Stijl bij CKE heb ik me in fotograferen met lange sluitertijden verdiept. Dit is een resultaat daarvan: lichtsporen van langszoevende auto's op een snelweg. Het is al veel vaker gedaan en nu ook door mij. Maar dit beeld bevat ook een mooi spoor van de landingslichten van een vliegtuig. Is dat genoeg om het onderscheidend te maken?

Februari:

Martinus Nijhoffbrug bij Zaltbommel
Weinig foto's gemaakt deze maand. Is het het weer, koud en donker dat hier debet aan is? Ik was wel verder gegaan met het werken met lange sluitertijden. Dat resulteerde in een koude ervaring midden op de rivier de Waal, bij Zaltbommel. Vanaf een krib is het mogelijk om een opname te maken waarbij het lijkt alsof de fotograaf midden in de rivier staat. Ik was hier nog niet helemaal tevreden mee, maar dankzij wat filters lukt het nu in ieder geval wel om midden overdag met lange sluitertijden te werken en een zijde-effect in het water te creëren.  

Maart:

Kiekeboe!
Maart was een maand waarin ik erg actief ben geweest. Ik heb een tennistoernooi vastgelegd, allerlei zaken op de basisschool van mijn dochters en ik ben weer met de fotocursus bezig geweest. Maar ik ben ook met Michiel een dagje in de boshut in Clinge (Zeeuws Vlaanderen) geweest. Ik kies voor deze foto, al is het maar omdat het Wereld Natuurfonds deze inmiddels ook gebruikt heeft (met mijn toestemming).

April:

Anne met hoed
Voor CKE heb ik weer wat tijd in de studio mogen doorbregen, o.a. met model Anne. Hier zijn een aantal prachtige opnames uit voortgekomen, maar dit is denk ik mijn favoriet.

Mei:

Havik 
In Mei ben ik, weer samen met Michiel, een dagje in de Boshut in Oss gaan zitten. Hier is nogal wat commotie over ontstaan onder natuurfotografen omdat de Havik daar gelokt wordt met een duif of een konijn. Deze is al dood en wordt met tie wraps vastgebonden zodat de vogel er niet mee vandoor gaat. Dit gebeurt nagenoeg altijd in wildlife fotografie: het lokken van de doelsoort. En nu is de duif van tevoren al dood, er zijn (in het buitenland) hutten te huur waar met levend aas gewerkt wordt.
Het beeld op deze foto is ook niet natuurlijk: een Havik zou op zo'n paaltje nooit een duif kunnen slaan. Maar het is indrukwekkend om mee te maken.

Juni:

Vos in de AWD
Nederland is niet bij uitstek geschikt om wildlife te fotograferen, daarvoor leent bijvoorbeeld Afrika zich veel beter. Maar in Nederland zitten wel vossen. Deze doorgaans zeer schuwe soort met hoge aaibaarheidsfactor is op één plek in de Amsterdamse Waterleiding Duinen zo goed als handtam. Rond lunchtijd komen ze schooieren. Ik heb samen met Roberto, Conny en Anita een prima dagje gehad en ik ben blij dat ik het eens heb kunnen meemaken.

Juli:

Eline klaar voor het gala van groep 8

In een galajurk, behangen met sieraden en het haar gedaan door de kapster. Kleine meisjes worden groot, maar nog wel met beugel. Ach, ik ben een trotse papa.

Augustus:


De Stad Amsterdam tijdens de sail-in op het IJ.
Voor het eerst ben ik aanwezig geweest bij Sail Amsterdam en dan gelijk bij het binnenlopen van de tall ships op het IJ. Indrukwekkend, wat een gigantische schepen! Ik moest regelmatig maximaal uitzoomen om de schepen er helemaal op te krijgen. Veel schepen arriveerden niet opgetuigd, en daarom wint de bovenstaande foto het van de nog meer indrukwekkende schepen: het zeil voegt veel toe.

September:


Zonsopkomst op de Posbank

Het EK Volleybal voor dames, een dagje vogelkijkhut met een IJsvogel in actie, een superbloedmaan: het was me het maandje wel. Toch ben ik met dit landschap het meest tevreden.

Oktober:

Einstand PSV-Ajax (vrouwen): 1-3
Ik mocht als fotograaf bij een officiële voetbalwedstrijd aanwezig zijn, een hele ervaring. Ik had aan PSV gevraagd om bij een wedstrijd van de mannen te mogen zijn, maar dat ligt heel moeilijk. Ik mocht wel bij Jong PSV of bij de Dames fotograferen, die keuze was snel gemaakt. Deze foto is een mooie samenvatting: de eindstand in beeld, Ajax blij en PSV baalt.

November:

Rotterdam: De Kop van Zuid met de Erasmusbrug bij nacht
Voor deze opname ging ik naar Rotterdam. Hieraan voorafgaand kon ik vanaf de Euromast foto's maken van een naderende (natte) sneeuwstorm wat een hele ervaring was.

December:

Urbex

Op 29 december heb ik voor het eerst aan Urban Exploration (kort: urbex) gedaan. Verlaten, vaak afgesloten locaties bezoeken, zien binnen te komen en dan foto's maken. Ik heb een gezellige dag gehad samen met Anita en Roberto. Uiteindelijk heb ik voor deze foto gekozen omdat het de best gelukte is met een combinatie van flitser (in het interieur) en ledlamp (via het plafond). Dit geeft een lekker groezelig sfeertje.

En ik heb nog veel meer gefotografeerd in 2015. Het maken van een selectie per maand is slechts een manier om mijzelf te dwingen om het samen te vatten. Zou ik een top-10 foto's van het jaar maken dan zouden er veel andere foto's uit komen. Ik mis hier nog foto's uit Spanje, de vakantie in België, GLOW, Amsterdam Light Festival, de IJsvogel uit de Lepelaarhut, andere landschaps-, vogel- en natuurfoto's. Ik vind het wel leuk om te zien hoe divers het is: gezinsfoto's, nachtopnames, sport, landschap, urbex en wildlife.

Ik wens mijn trouwe lezers fijne feestdagen en een gelukkig 2016 met mooi licht toe!


Robert van Brug

Geen opmerkingen:

Een reactie posten