zondag 8 november 2015

Resultaten Nikon D7200 met Sigma 150-600mm f/5.6-6.3 Sports

Zoals in het vorige artikel beloofd, zou ik wat resultaten laten zien van de Nikon D7200 met de Sigma 150-600mm f/5.6-6.3 Sports-lens.

Het voelde vertrouwd om dit vast te houden: de D7200 lijkt zo sterk op mijn D600 dat ik deze direct feilloos kon bedienen. De lens was iets meer wennen. Bij het fotograferen van vogels gebruik ik standaard een prime 300mm f/2.8 met 2x teleconverter. Dit levert 600mm, wat deze lens ook aankan. De extra flexibiliteit om uit te kunnen zoomen naar 150mm vind ik heel interessant, alleen kwam het in de vogelkijkhut waar ik deze heb mogen proberen niet van pas.
Ander punt is de cropfactor van de camera. Doordat de sensor kleiner is, is de lens vergelijkbaar met 225-900mm op een Full Frame-camera. Wauw.

ISO 500, f/6.3, 1/1600e seconde. 600=900mm
Vanuit Lepelaarhut, uitsnede, verkleind en naverscherpt
Mensen die wel eens in de Lepelaarhut zijn geweest zullen dit beeld herkennen. En ook weten dat dit een heel eind van de hut verwijderd is. De scherpte is zeer acceptabel. Toch meen ik hier te merken dat de scherpte wat minder is mijn eigen 300 mm f/2.8 met 2x-teleconverter. Dat is ook logisch, maar het verschil is zichtbaar, als valt het heel erg mee.

Aalscholver in vlucht
ISO 1600, f/11, 1/3200e sec.
Ik was vooral nieuwsgierig naar de prestatie van de autofocus. Een prima manier om deze op de proef te stellen is door vogels in vlucht vast te leggen. De combinatie van camera en lens reageerde goed. Voor mijn gevoel vergelijkbaar met mijn 300mm met 2x-teleconverter. Zonder teleconverter wint de 300mm lens het op alle fronten, zowel scherpstelsnelheid, -nauwkeurigheid als scherpte.

ISO 100, f/6.3, 1/100e sec.
100% crop
Het andere punt waar ik heel benieuwd naar was zijn de ruisprestaties bij hoge ISO-waarden. Bij ISO 100 zoals hierboven, ziet de 100%-uitsnede van het beeld er netjes uit.

ISO 1600, f/6.3, 1/1600e sec.
100% crop
Bij ISO 1600 is er duidelijk iets veranderd in het beeld. Is het storend? Eigenlijk alleen maar als er opnames gemaakt worden waarbij slechts een uitsnede van het beeld gebruikt wordt.

ISO 1600, f/6.3, 1/1600e sec.
hele foto
Dit is dezelfde opname als hiervoor, maar dan het hele beeld. Dan is de opname ook met ISO 1600 zeker bruikbaar.

ISO 3200, f/8, 1/1600e sec.
100% crop
 ISO 3200 is op de 100%-crop duidelijk zichtbaar dat er ruis in het beeld optreedt.
Ik ben vanaf 3200 het diafragma gaan knijpen naar f/8, omdat er anders teveel licht binnenkwam om de hoogste ISO-waarden te kunnen testen.

ISO 6400, f/8, 1/3200e sec.
100% crop
 En hier is het nog wat erger.

ISO 12800, f/8, 1/8000e sec.
100% crop
 Hier is de hoeveelheid ruis erg opgelopen, het beeld is niet meer bruikbaar, maar:
ISO 12800, f/8, 1/8000e sec.
hele beeld
Als de hele opname bekeken wordt dan lijkt het erg mee te vallen. Er is wel ruis zichtbaar, maar het is bruikbaar. Deze laatste opname heb ik wat ruisonderdrukking meegegeven in Photoshop, maar het grootste effect komt door het verkleinen van het beeld van 6000x4000 pixels naar 1200x800, daardoor verdwijnt de meeste ruis als sneeuw voor de zon. Voor weergave op social media is dit een prima foto, als er een hele grote afdruk van gemaakt moet worden is het niet geschikt.

Conclusie: prima prestaties van de camera en lens, zowel op het gebied van autofocues-snelheid als ook op ruisprestaties. Ik heb het niet nagemeten, maar gevoelsmatig is de D7200 een stop minder bruikbaar dan mijn eigen D600 in hoge ISO. Als ik ISO1600 aanhoudt als maximale waarde op mijn D600 voor ongecropte vrijwel ruisvrije beelden, dan denk ik dat ISO 800 op de D7200 vergelijkbaar is.

Als ik vrijwel uitsluitend vogelfotografie deed, dan zou dit mogelijk ook voor mij nu de combinatie zijn, het is een prima balans tussen prijs en kwaliteit.

Bewijs dat ISO800 mooie beelden oplevert:
ISO 800, f/8, 1/250e sec.
IJsvogel op ca. 5 meter afstand. Hele beeld.
Een 100% crop uit de vorige foto:
ISO 800, f/8, 1/250e sec.
100% crop 1200 x 800 pixels
Deze opname is wél bruikbaar als grote print. Toch zou ik in dat geval de achtergrond wat van ruis ontdoen. Dit zal echter niet vaak voorkomen, in bijna alle normale omstandigheden presteert deze combinatie van lens en camera prima.

Dank aan Eric voor het mogen uittesten van zijn nieuwe apparatuur.

Bedankt voor het lezen,

Robert van Brug

4 opmerkingen:

  1. Altijd interessant om je ervaring te lezen. Wil ook nog eens kijken hoe de 80-400 het doet op de D7200...Moet ook maar weer eens naar de Lepelaars hutje gaan. De ijsvogels veel te weinig gezien de laatste tijd...;-)

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Von, bedankt voor je reactie weer, altijd leuk feedback te ontvangen.
    Ik heb niet over alle mogelijke camera's en lenzen de beschikking. De D7200 mocht ik een uurtje proberen. Dat was leuk en hij bevalt echt prima.
    De 80-400 bestaat in een oude en een nieuwe versie. De oude heeft een erg trage autofocus, wat hem voor vogels in vlucht ongeschikt maakt. De nieuwe is een heel stuk sneller, scherper, betere vibratiereductie én hij is een stuk duurder. Toch zou ik dan voor de nieuwe gaan. Maar voor minder geld heb je ook de hier genoemde Sigma.

    Hopelijk heb je hier iets aan.
    Groetjes, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Robert,

    Bedankt voor je duidelijke review en uitleg. Zelf ben ik echt nog een beginner op het gebied van vogelfotografie. Op dit moment gebruik ik een sony dsc hx400v. Hier heb ik een aantal jaar geleden voor gekozen vanwege de prijs. Nu wil ik graag een stap verder gaan. De sigma 150-600 C leek mij een mooie optie. Mijn eerste plan was om hier een nikon D7200 bij aan te schaffen. In de winkel werd mij echter verteld dat de nikon D500 ook een goede optie zou zijn. Deze is wel een stuk duurder en eigenlijk boven mijn budget. Als ik hiermee kwalitatief veel betere foto's zou maken wil ik er wel wat langer voor door sparen. Nu twijfel ik wat voor mijn situatie het beste is. Is de D500 voor een beginner het geld waard? Of koop ik dan een camera die onnodig duur is voor een beginnende hobby fotograaf?

    Ik hoor graag wat jij er van vindt. Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De D500 is professioneel: steviger gebouwd, sneller, betere autofocus, hogere beeldkwaliteit. Dat laatste is maar de vraag of het direct zichtbaar zal zijn. Ik raad in jouw geval de D7200 aan gezien het prijsverschil. Ik verwacht niet dat de D500 veel betere foto's gaat opleveren.

    Succes met de overwegingen,

    Robert

    BeantwoordenVerwijderen