zaterdag 17 oktober 2015

2015 Update Nikon objectieven

Twee jaar geleden heb ik een lang artikel geschreven waarin ik bijna elke gangbare Nikon lens bespreek. Sindsdien krijg ik met enige regelmaat vragen van lezers wat ik hen aanraad om aan te schaffen en ik help mensen daar graag mee.

Maar Nikon heeft niet stilgezeten, er zijn een behoorlijk aantal nieuwe objectieven geïntroduceerd de afgelopen paar jaar, waardoor het overzicht met aan te raden objectieven er nu iets anders uitziet:

Soort lens
Cropfactor (DX) lens
Full Frame (FX) lens

Handige ultrazoom
18-200 mm f/3.5-5.6 ED VR II
28-300 mm f/3.5-5.6 ED VR
Nog extremere ultrazoom
18-300 mm f/3.5-5.6 ED VR
-
Lichtsterke standaardlens
35 mm f/1.8G
50 mm f/1.4G
Lichtsterke lichte telelens
-
85 mm f/1.8
Betaalbare Telezoom
55-300 mm  f/4.5-5.6 ED VR
70-300 mm f/4.5-5.6 G IF ED VR
Superzoom

80-400 f/4.5-5.6 ED VR
Supertelezoom

200-500 f/5.6E ED VR
Hoogwaardige Ultratelezoom
-
200-400 mm f/4 VR
Hoogwaardige groothoekzoom
12-24mm f/4
14-24 mm f/2.8
Goede groothoekzoom
10-24 mm f/3.5-4.5G
16-35mm f/4
Hoogwaardige standaardzoom
17-55 mm f/2.8
24-70 mm f/2.8
Hoogwaardige telezoom
-
70-200 mm f/2.8
Macro
85 mm Micro
105 mm Micro f/2.8 VR
Fisheye
10.5 mm
16 mm f/2.8
Hoogwaardige prime telelens
-
300 mm f/2.8 ED VR II
400 mm f/2.8E
500 mm f/4E FL ED VR
600 mm f/4E FL ED VR
800 mm f/5.6E FL ED VR
Goede prime telelens
-
300 mm f/4 PF VR
Tilt & Shift (PC)
-
24 mm PC-E f/3.5D ED
Defocus Control
-
135 mm DC f/2

De in het geel gearceerde lenzen zijn ten opzichte van twee jaar geleden gewijzigd. Hier een korte toelichting op een aantal wijzigingen in deze lijst en wat overwegingen:

  • 80-400mm. Deze 2e versie is veel beter dan de eerste: de auto focus is beter (wat het grootste probleem met de oude was) en de lens heeft nano chrystal coating. Een interessante optie, met een zoomfactor van 5 (400/80). Nadeel aan deze lens is zowel het gewicht als de prijs. Voor iets minder zoombereik/kwaliteit maar heel veel minder geld en gewicht is de 70-300 toch de meer voor de hand liggende keuze.
  • 200-500mm. Deze lens heeft meer telebereik dan de 80-400, maar mist veel aan de onderkant doordat hij bij 200mm pas begint. Maar omdat veel fotografen de 70-200mm lens toch aanschaffen is dit een perfecte aanvulling. En het echt goede nieuws is de prijs, ongeveer 800€ lager dan de 80-400.
  • De 200-400mm f/4 heeft er daarmee 2 serieuze concurrenten bijgekregen. De veel hogere prijs heeft me doen twijfelen of ik hem van de lijst zou halen, maar het blijft de enige telezoom met een f/4 lichtsterkte, wat net het verschil kan maken. Bovendien zijn de bouw- en beeldkwaliteit nog steeds fantastisch. Maar voor bijna 5800€ is dit een andere klasse dan de vorige twee lenzen. Wel vraag ik me af of f/4 bij de steeds betere ruisprestaties van de moderne camera's, zeker de full frames, nog wel zoveel toevoegt.
  • Twee jaar geleden had ik niet veel groothoekobjectieven in de lijst opgenomen. Nieuwe categorie in dit overzicht is de goede (maar niet idioot dure) groothoekzoom. De 16-35mm voor full frame en de 10-24 voor crop zijn hier goede keuzes.
  • In de categorie supertelelenzen zijn de 400, 500 en 600 mm inmiddels van een electronisch diafragma voorzien en bovendien van fluoriet en elektronisch diafragma. Beeldkwaliteit gaat hierdoor nog verder omhoog en het gewicht omlaag wat bij deze kanonnen toe te juichen is. Helaas schiet de prijs ook door het dak: op dit moment kost de nieuwe 500mm f/4 bijna 4000€ meer dan de oude. Ik heb hier moeite mee omdat de oude lenzen fantastisch waren en voor de zeer enthousiaste amateur nog binnen bereik. Dat wordt steeds moeilijker. 
  • 300mm f/4. Hier ben ik wél zeer enthousiast over. Door gebruik van Fresnel elementen is deze 300mm ongeveer de helft lichter dan zijn voorganger. Dat is een revolutie. Dat dit objectief daarmee ook duurder is geworden vind ik begrijpelijk en het is niet uit de hand gelopen. 
Voor de overige lenzen verwijs ik graag nogmaals naar het artikel van 2013.

Wat opvalt in die nieuwe overzicht is de toename in de superzooms. Waar eerst de oude/trage 80-400 of de professionele 200-400 de dienst uitmaakten, is er nu een verbeterde 80-400 en daarnaast een helemaal nieuwe 200-500. De 70-300 maakt het beeld nog minder overzichtelijk.
Dit overzicht belicht alleen lenzen van merk Nikon, maar ik ga daar nu vanaf wijken met de volgende ook interessante objectieven:
  • Tamron 150-600mm f/5-6.3. Voor rond de 1050€ een interessant aanbod. Meer zoombereik dan de 200-500 voor minder geld bij een heel fatsoenlijke beeldkwaliteit. Hiermee komt het telezoombereik weer binnen bereik van de enthousiaste amateur. 
  • Sigma 150-600mm f/5-6.3 Contemporary. Voor ongeveer hetzelfde bedrag (1150€) biedt Sigma een op basis van de specs zeer vergelijkbare lens aan. Prima, meer aanbod is goed voor de consument.
  • Sigma 15-600mm f/5-6.3 Sport. Deze lens is optisch identiek aan de vorige, maar van betere bouwkwaliteit. Dit kost dan ook extra, rond de 1900€. De fotograaf die weet dat hij dit objectief redelijk intensief gaat gebruiken, en onder dan vooral onder lastige omstandigheden zoals regen, doet er goed aan voor dit model te gaan. 
En daar mee is het druk geworden in een segment waar een paar jaar geleden nauwelijks aanbod was. Natuurfotografie wint aan populariteit en dat doet dit marktsegment groeien. 

Bedankt voor het lezen, als hier nog vragen over zijn dan stel ze gerust.

Robert van Brug


2 opmerkingen:

  1. Hallo Robert,
    Voor een beginnende hobbyfotograaf is dit een echte verwelkoming qua de latere keuze van objectieven.Daar ik in 2015 de D3200 camera +AF-S nikkor 18-55mm f3,5-5,6 GII als kitlens aangeschaft heb, met de bedoeling mooie vakantiekiekjes te schieten,is mijn interesse in de fotografie stilaan beginnen uit te breiden.
    Toch nog een vraagje.Kan ik elk FX objectief aanschaffen voor mijn DSLR zodat ik deze optimaal kan benutten bij mijn volgende Ful Frame body aankoop?
    groeten erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Eric,

      het antwoord is JA, ieder full frame objectief is nu bruikbaar op jouw D3200 (met een crop factor van 1,5) en straks op een eventuele full frame camera ook.
      Alleen in het geval van enkele oude full frame objectieven is dat niet waar. Ook maakt het nog verschil welke full frame camera er dan precies gekocht wordt. Maar dit zijn uitzonderingen.

      Verwijderen