dinsdag 11 november 2014

Fotografie PC

Mijn laptop, waar ik met veel plezier al bijna 6 jaar op werk, kraakt in zijn voegen, al een tijdje. Met name fotobewerking is bijna niet meer te doen. Het kan er natuurlijk aan liggen dat ik de nieuwste release van Photoshop op een verouderde machine draai. Ik heb de PC al een keer opgeschoond wat wel een beetje hielp, maar niet voldoende. Het probleem bestond al geruime tijd, om precies te zijn bij de aanschaf van een nieuwe camera; de fotobestanden werden nu zo groot dat er zwaarder geschut nodig is. En dat is er nu!

Sinds kort heb ik de beschikking over een nieuwe computer. In dit artikel zal ik kort de overwegingen uitleggen waar ik op heb gelet. Tenslotte zal ik de lijst met componenten weergeven, voor de geïnteresseerden.

Uitgangspunten:

  • Uiterlijk en omvang van de nieuwe PC is niet zo belangrijk. Het mag ook een desktop worden.
  • Prijs <1.000€
  • Windows. Ik heb niets van Apple en voel er ook niets voor om daar nu mee te beginnen. Hoe lyrisch sommige adepten er ook over zijn.
  • Snel, met name voor fotobewerking. Dit wordt met name bereikt door veel intern geheugen, hoe meer hoe liever.
  • Stil. Zittend aan mijn laptop had ik wel eens het idee dat er een raket de lucht inging, zó veel herrie. Eén van de mogelijkheden om dit te bereiken is het inbouwen van een SSD in plaats van een regulier HDD. Bijkomend voordeel van een SSD is dat de computer er sneller van wordt, vooral merkbaar bij het opstarten.
  • Energiezuinig. In ieder geval geen knotsgekke energieslurper.
  • Zelfbouw. Na enige studie (lees: Google, websites van computerbouwers), kwam ik erachter dat er geen kant en klare PC's speciaal voor fotografie verkocht worden.
Zelf samenstellen betekent dat het product helemaal op de eigen behoefte afgesteld kan worden, maar ook dat er meer keuzes gemaakt moeten worden, en het moet zelf in elkaar gezet worden.

Overwegingen voor de verschillende componenten:
  • Processor. Niet de allersnelste nodig, maar omdat ik ook nog wel eens iets anders op de PC wil doen is het fijn als hij goed mee kan komen. Gekozen voor een i5 van Intel.
  • Moederbord: moet plaats bieden aan veel geheugen. Ik kwam er al snel achter dat meer dan 32GB geheugen alleen door hele dure moederborden ondersteund wordt. In plaats van een kleine 100€ zou het dan >300€ worden. Andere factor van belang is dat ik een Displayport-uitgang wilde, omdat mijn monitor ook een dergelijke aansluiting heeft. Deze wens beperkte de keuze behoorlijk.
  • Geheugen: DDR3 op 1600MHz. Dit is de maximale snelheid die het moederbord ondersteund, dus nog sneller is zinloos om aan te schaffen. Er bestaat ook al DDR4 geheugen, maar dat is nog erg kostbaar. Moederbord biedt plaats aan 4 * 8 GB. In eerste instantie 2 * 8 GB aangeschaft zodat uitbreiden mogelijk blijft.
  • Opslag: SSD (Solid State Drive). Dit is sneller en veel stiller dan een reguliere HDD (Hard Disk Drive). Waar de huidige HDD's al in TB (Terabytes) worden aangegeven, blijven de SDD's hierbij achter, maar 100-500 GB is te doen. Gekozen voor 256 GB SDD + 1 TB HDD. De HDD hoeft niet heel erg snel te zijn vanwege de SSD, dat scheelt geld en geluid. Meer opslagcapaciteit is beschikbaar op de NAS.
  • CPU-koeling: superstille ventilator.
  • Voeding: zonder ventilator = stiller. 
  • Behuizing: midi-tower, groot genoeg om bovenstaande in te bouwen. Ik had een voorkeur voor kleiner, met name lager, maar het benodigde moederbord beperkte de keuzemogelijkheden.
  • Toetsenbord: bijna vergeten, maar komend van een laptop is het handig die los bij te kopen. Ik heb gekozen voor een draadloze.
  • Luidsprekers: een setje van 2 bescheiden boxjes zodat ik ook wat kan horen. Ook zoiets dat bij een laptop mooi ingebouwd is.
  • Externe media: een Blu-ray/DVD/CD-brander. Ik brand nog wel eens eens schijfje en vind het sowieso makkelijk om deze ook af te kunnen spelen.
En bovenstaande moet er dan ook nog eens zo uit komen te zien of het bij elkaar past. Een zwarte PC met een witte DVD-drive is echt niet mooi.

Wat heb ik niet ingebouwd:
  • Videokaart. Deze zit weliswaar al op het moederbord, maar met name als er veel aan gaming gedaan gaat worden is dit niet voldoende. Voor fotobewerking echter wel. Dat scheelt enorm in de uitgaven.
  • Kaartlezer: zit in de kast geïntegreerd
  • Floppy drive: echt niet meer nodig anno 2014
Lijst van componenten:
  • Processor: Intel Haswell Core i5 4590 3.30GHz 6MB L3-cache
  • Moederbord: MSI mATX H97M-G43
  • Geheugen: Crucial 2x8GB, DDR3, PC12800, CL9, Ballistix Sport
  • SSD: Crucial SSD 2.5", 256GB, SATA600, M550
  • HDD: Western Digital Harddisk 3.5" Green 1TB, SATA600, WD10EZRX
  • CPU-koeler: GELID Solutions Tranquillo Rev.2
  • Voeding: Seasonic platinum series FL2 460W, modulair, passief
  • Behuizing: Cooler master midi tower Silencio 550ATX (zwart)
  • Toetsenbord: Logitech K360 wireless
  • Luidsprekers: Trust Tytan 2.0 36W (zwart)
  • Externe media: LG Blu-ray brander BH16NS40.AUAR10B 10x, SATA (zwart)
En dan is na wat assemblagewerk het moment suprême daar. Spannend, maar het is goed gegaan, hij werkt. En hoe! Wat is dit snel. Bepaalde bewerkingen in Photoshop waar ik voorheen rustig tien seconden op zat te wachten zijn nu onmiddellijk gereed. En bewerkingen waar de laptop van op tilt sloeg lukken gewoon. Heerlijk, dit maakt het nabewerken van foto's een stuk leuker om te doen.

Kijkje in de kast. 


Bedankt voor het lezen,

Robert van Brug

Geen opmerkingen:

Een reactie posten