maandag 9 juni 2014

CKE Fotogroep 7: inspiratie schilderij

Mijn fotocursus bij het CKE is dit jaar bij het 3e blok aanbeland, dat gegeven wordt door Hanneke Franssen-Moorren. Dezelfde docente die we vorig jaar het hele jaar gehad hebben, dus vertrouwd. En het tempo is aanzienlijk opgevoerd! Waar we bij Paul Veltman 2 opdrachten gedaan hebben (Beeldentuin en Eindhoven Anders) en bij Roberto Bogers 2 (photoshoot in de studio en complexe belichting, maar ook veel kleine opdrachtjes eromheen) werden we nu de eerste les verrast met maar liefst 5 opdrachten. In minder tijd uit te voeren, want het programma van Roberto was uitgelopen, aan de slag dus!

De opdracht waar ik het hier over ga hebben is het fotografisch namaken van een schilderij. De opdracht valt uiteen in twee delen: het eerste deel vindt plaats in de studio en mag in een groepje uitgevoerd worden. Ik heb samen met Johan een model gedeeld (Anneke is een kennis van hem) maar we hebben ervoor gekozen om wel ieder een eigen schilderij na te maken.

Het origineel:
Het Zigeunermeisje door Frans Hals
Mijn antwoord:
Anneke

Om twee foto's na te maken hadden we een studio ter beschikking en uren de tijd. Toch viel het niet mee om compositie, pose en licht zoveel mogelijk te laten aansluiten bij het origineel. We hebben eindeloos zitten bijstellen totdat het niet meer beter werd. Ruim een uur voor 1 foto lijkt ruim, maar Frans Hals heeft er waarschijnlijk langer over gedaan destijds.

Het tweede deel van de opdracht had ik in eerste instantie niet meegekregen. Er bleek nog een werk nagemaakt te moeten worden, zonder reflectoren, flitsers en andere hulpmiddelen. Bovendien moest dit buiten gemaakt worden. Min of meer toevallig werd mij een model in de schoot geworpen waarbij ik aan een schilderij moest denken.

Het origineel:
De Mona Lisa/La Giaconda
 Mijn antwoord:
Shiefke

Ik weet niet of Leonardo echt 14 jaar over dit werk gedaan heeft. Ik weet wel dat ik na een paar minuten klaar was. Meer tijd was er ook niet en de middelen waren minimaal: geen stoel, geen gelijkende kleding, helemaal niets. Toch is de pose wat mij betreft behoorlijk geslaagd, al zou vooral de rechterhand iets anders mogen.

Al met al een leuke opdracht. Ook medecursisten hebben weer verrast door prachtige resultaten te tonen. Soms werd met de hand een antieke jurk helemaal nagemaakt en in andere gevallen werd juist enorm geïmproviseerd. Leuk om te zien. Nieuwsgierig? Op 20 juni wordt aan de Stratumsedijk 22 in Eindhoven vanaf 20 uur een overzicht gegeven van de resultaten van alle fotocursussen. Komt dat zien!

Bedankt voor het lezen,

Robert van Brug

Geen opmerkingen:

Een reactie posten