zondag 11 mei 2014

Service Nikon D600

Begin 2013 heb ik een nieuwe camera gekocht: een Nikon d600 met 24-85 mm kitlens. Voor het eerst een full frame camera en het verschil was duidelijk te merken. Wát een kwaliteit, mooiere kleuren, groter dynamisch bereik, betere autofocus. En het bedieningsgemak is subliem, o.a. door de U1 en U2 instellingen die helemaal te programmeren zijn. Bovendien had ik nu twee keer zoveel pixels wat erg prettig is. Misschien het grootste verschil zit in de ruis: er kan tot veel hogere ISO-waarden doorgewerkt worden zonder dat er hinderlijke ruis ontstaat. Dat maakt de camera veel breder inzetbaar en geeft een enorme boost aan de beeldkwaliteit.

Helaas bleek deze potentiële Canon-killer één groot manco te hebben: de sensor wordt snel vies. Internetfora stonden er vol mee. Niet alle eigenaren hadden er last van, maar de meesten wel. Ik was er daar helaas één van. Nikon ontkende in alle toonaarden dat er een structureel probleem was. Dat lijkt een cultureel iets te zijn: beter ontkennen dan al die trouwe klanten helpen. De schande als dit zou worden toegegeven is blijkbaar ondraaglijk.

Een paar jaar geleden is iets dergelijk ook al gebeurd. De high-end flitser, waar alle Nikon-pro's mee rondlopen, de SB900, bleek oververhit te kunnen raken. Dit is nooit toegegeven, maar na korte tijd kwam er wel plotseling een SB910 op de markt. Exact gelijk, behalve dat deze dat ene probleem niet had.

Na ongeveer een jaar introduceerde Nikon plotseling de D610 camera op de markt. Bijna exact gelijk aan 'mijn' D600, maar hier was het sensor-probleem opgelost. Een aantal bezitters waren teleurgesteld en ruilden hun D600 in op een D610. Anderen maakten de overstap naar de duurdere D800. En net toen velen dachten dat er voor de D600 geen oplossing meer zou komen, kwam die er toch: bezitters mochten hun D600 naar Nikon retourneren. Die zou de sensor reinigen en als het nodig is het sluitermechanisme, dat de oorzaak is, helemaal vervangen. Halleluja, eindelijk. Volgens de westerse bedrijfsfilosofie had Nikon dit direct moeten doen, maar Nikon is geen westers bedrijf. Beter laat dan nooit.

Vlak voor een vakantie heb ik contact gezocht met Nikon service. Hier kan eenvoudig een melding gemaakt worden waarna een adressticker wordt gemaild. Deze moet op de doos geplak worden, waarmee het product gratis (!) retour gaat naar Nikon. Dat werkt prima. Het is ook vrij uitgebreid, zo moet er bijvoorbeeld worden aangegeven wat er allemaal retour komt, zoals de originele verpakking, aankoopbewijs, cameradop, batterij, geheugenkaart, TFT beschermer, oogrubber, draagriem, lens, enzovoort. Bij voorkeur ontvangen ze de spullen in de originele verpakking (dan is het goed verpakt), met het aankoopbewijs (zodat gecontroleerd kan worden of het onder garantie gerepareerd kan worden), het product en verder niets.

Na één dag kreeg ik al een melding via e-mail dat de zending ontvangen was. Dat is een geruststelling. Er raakt nu eenmaal wel eens iets kwijt in de post.

Zes dagen later kreeg ik weer een bericht dat het product onder garantie was gerepareerd en retour gestuurd zou gaan worden.

Bij thuiskomst bleek de camera al op mij te staan wachten. Met een document erbij waaruit blijkt dat de sluiterunit vervangen is (yes!), de sensor en het spiegelhuis zijn gereinigd en de laatste firmware is er opgezet. Geweldig, nu ga ik nog meer plezier van dit fijne toestel hebben. En op de uitgevoerde reparaties wordt weer 6 maanden garantie gegeven.

Al met al heel netjes en snel. De toekomst moet uitwijzen of het probleem nu echt de wereld uit is, maar ik kan me niet voorstellen dat dat niet zo is. Ik heb maar één slordigheidje kunnen ontdekken: de shuttercount, het tellertje in de camera die bijhoudt hoeveel foto's er al gemaakt zijn (ook wel het aantal 'kliks'), is niet gereset. Dat is vreemd. Een sluitermechanisme wordt gemaakt voor 100.000 of 150.000 opnames. Daarna moet het sluitermechanisme vervangen worden. Maar dat is nu net met deze camera gebeurd, dus ik had verwacht dat de teller weer op nul zou staan, wat niet zo is. Dat kan online gecontroleerd worden trouwens.

Conclusie: toen Nikon uiteindelijk besloot het probleem op te lossen, was de service uitstekend.

Bedankt voor het lezen,

Robert van Brug




Geen opmerkingen:

Een reactie posten