maandag 31 maart 2014

Fotografisch verslag tennistoernooi

Eind maart is het bij mijn tennisvereniging gezellig druk met het Bokt Open Voorjaar toernooi. Een aantal jaar geleden is dit nieuw opgezet om net voor de start van de competitie nog wat wedstrijdritme op te kunnen doen. Ik ben benaderd door de organisatie om fotografisch verslag te doen. Omdat ik verder geen vrijwilligerswerk doe is dit mijn bijdrage.

Het is niet de eerste keer dat ik dit doe: ook in 2010 en 2012 heb ik foto's gemaakt, toen van het zomertoernooi. Daardoor ben ik bij de vereniging inmiddels wel een min of meer bekende fotograaf.

Ik had alleen niet veel tijd, dus ik ben een paar keer een uurtje foto's wezen maken. Een rondje langs alle banen, veel spelers erop zetten en met een beetje geluk pak je een leuke spelsituatie mee. Ik heb het voordeel dat ik zelf tennis en dat maakt het anticiperen eenvoudiger. Ook ken ik veel spelers wat het makkelijker maakt in te schatten wat leuke foto's gaat opleveren.

Als het enigszins kan probeer ik actiefoto's te
maken waar de bal ook nog in beeld is.

Op deze wijze kunnen beide partners van een dubbel tegelijk op de foto

Een foto van een service goed timen vereist enige oefening. 

Leuke expressie, fijn voor de fotograaf. 

Felicitaties na afloop van de partij

Ook de momenten dat er niet getennist wordt zijn belangrijk: de felicitaties achteraf, rustende spelers op een bankje, publiek langs de baan: het hoort er allemaal bij.

Op weekdagen werd er 's avonds getennist wat betekent dat de zon vervangen is door kunstlicht. Met behoorlijk extreme instellingen (f/2.8, 1/400e sec, ISO 6400) is het toch gelukt om ook hiervan opnames te maken





De bal is niet meer helemaal scherp op deze foto's maar dat voegt ook wel weer wat dynamiek toe.
Ook is voor de oplettende kijker hier bij iedere speler meer dan 1 schaduw te zien waaruit blijkt dat dit bij kunstlicht is gespeeld.

En toen kwam ik er achter dat de foto's bij vertoning op het grote TV-scherm uitgerekt werden tot breedbeeld formaat. Mijn 3:2 foto's werden door de TV omgezet in 16:9, waardoor de spelers wel erg breed werden. Voor de heren niet zo erg, voor de dames weinig flatteus. Dus de laatste serie is in breedbeeld:

Snoeiharde forehand, het hele lijf doet mee in deze actie





Clubhuis met wedstrijdleiding

Het bord waar normaal een baan gereserveerd
kan worden was geblokkeerd door het toernooi.

Publiek langs centercourt.

Damesdubbel op centercourt, met publiek op
terras (prachtig weer!) en het clubhuis in beeld.
Foto gemaakt met 24 mm groothoek lens.

Even rusten bij de wissel

Fraaie backhand van deze dame.
Al met al leuk om te doen, al kost het behoorlijk veel tijd.
Helaas was ik niet in de gelegenheid om de finaledag vast te leggen. Ook toen was het prachtig weer wat veel publiek (en dus sfeer) met zich meebrengt. Ook de blije gezichten van de kampioenen zijn een dankbaar onderwerp. Maar hopelijk heb ik hiermee een redelijk overzicht gegeven.

De toernooifoto's zijn te bekijken via Flickr.

Bedankt voor het lezen,

Robert van Brug

Geen opmerkingen:

Een reactie posten