woensdag 30 oktober 2013

CKE Fotogroep 1: Beeldentuin

Na vorig jaar met veel plezier bij het CKE een fotocursus te hebben gevolgd, heb ik me voor dit jaar ingeschreven op een vervolgcursus, Fotogroep geheten. De opzet is ongeveer gelijk aan vorig jaar: er zijn opdrachten, die worden klassikaal voorbereid, individueel uitgevoerd en tenslotte weer klassikaal besproken. Het geven van feedback aan elkaar is een essentieel onderdeel dat erg leerzaam is.
Een verschil t.o.v. vorig jaar is dat we dit keer 3 docenten hebben die alle drie een trimester verzorgen. De eerste docent is Paul Veltman.

De eerste opdracht zit er inmiddels alweer op. We zijn naar de beeldentuin Interart in Heeswijk-Dinther gegaan. Niet om de prachtige beelden of de parkachtige tuin vast te leggen, maar om iets te doen met een van de materialen: brons, glas, steen of ijzer. Dit moest maximaal 18 foto's opleveren met een rode draad (1 materiaal) of 1 thema (rondingen, doorkijkjes). Geen beelden, maar details, abstracties, vervreemdingen, dat soort beelden. Daarnaast moesten er 20 foto's ingeleverd worden in landschapsoriƫntatie die gezamenlijk een filmpje moeten gaan opleveren dat de docent in elkaar gaat draaien.

Zoals gezegd is de tuin prachtig en het staat er werkelijk bomvol met zeer fraai werk. Ik wist niet goed waar te beginnen maar had wel snel een thema voor de 20 liggende foto's voor het filmpje, want er stonden veel fraaie beelden van vogels. Tja, dat was natuurlijk te verwachten.

Visdiefjes

Pauw (detail)

IJsvogels bij de centrale vijver

Beeld "Birdwatcher"!

En ik heb zelfs de aanwezige beelden in de galerie vast proberen te leggen. Lastig, want die stonden allemaal in vervelend spiegelende vitrinekasten.
"Gruttootje"

Na verloop van tijd had ik het meeste dat leuk vond wel vastgelegd en had ik inmiddels ook bedacht dat ik me op brons zou storten, o.a. omdat er veel mensen met glas bezig waren, en andere komt je allemaal met dezelfde beelden thuis.

Hier wat voorbeelden:



Maar hoewel dit met behulp van een macrolens, een statief en een afstandbediening technisch wel lukte, had ik niet het idee dat ik nu hele sterke beelden aan het vastleggen was. Toen viel mijn oog op een detail van een beeld, een klein muisje. Vervolgens bleken daar een paar kleine spinnetjes op te zitten. Dat moest ik proberen:


Vervolgens zag ik overal kleine insecten en heb ik er daar een paar van vastgelegd.


Maar al afdwalend stapte ik ongemerkt over op steen:


En zelfs op papier:



En zo heb ik me niet echt tot 1 ding beperkt, daarmee de opdracht maar deels invullend. Maar het was mooi weer, gezellig en we waren gastvrij onthaald, dus een prima dag. Maar de resultaten? Ik vond een aantal wel leuk, maar niet heel sterk. Het is dan ook niet mijn soort fotografie maar ik kies ervoor om iedere keer weer uitgedaagd te worden. Bij de nabespreking bleek pas dat we series van beelden die goed bij elkaar passen moesten samenstellen. Dat leverde in mijn geval een drieluik op (met steen) en een losse foto (brons). Zelf ben ik hier niet kapot van, maar ik zie wel dat de serie bij elkaar past, daarom hier het resultaat:


En het drieluik, zoals het in de gang bij het CKE zal komen te hangen:


De eerstvolgende les beginnen we aan de volgende opdracht waar redelijk geheimzinnig over wordt gedaan. Spectaculair heb ik horen zeggen. Ik ben benieuwd.

Bedankt voor het lezen/kijken. Feedback altijd welkom!

Robert van Brug

Geen opmerkingen:

Een reactie posten