woensdag 8 mei 2013

Vakantie: Lauwersmeer

Veel van mijn artikelen op dit blog gingen over apparatuur. En over de belevenissen tijdens mijn fotocursus. Dat gaat veranderen, na ruim een jaar van alles en nog wat uitgezocht en geleerd te hebben ga ik het vanaf nu meer hebben over het resultaat, de foto's. Maar ook het proces er omheen, dus ik kom niet alleen nog maar met een kiekje, maar zal er informatie bij blijven vermelden. En ik begin met wat te vertellen en laten zien van een lekker weekje Lauwersmeer.

Mijn weekje vakantie was ons weekje vakantie, dus het kon niet helemaal in het teken van fotografie staan en dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet. Maar in zo'n week kan er van alles gebeuren wat de moeite waard is, wellicht heel bijzonder of gewoon een leuke herinnering. Daarop moet je dan wel voorbereid zijn.

Dus ik heb een heleboel spullen meegesjouwd op vakantie:
  • Een camera/reservercamera
  • Grote telelens voor vogelfotografie (300 mm + 2x teleconverter)
  • Telezoomlens (70-200 mm) 
  • Een allround zoomlens (24-85 mm)
  • Een flitser
  • Filters (grijsverloop, polarisatie, nd)
  • Geheugenkaartjes
  • Reservebatterijen voor camera en flitser
  • Statief/Monopod
2 grote tassen vol alles bij elkaar. Ik had bedacht dat het licht 's ochtends vroeg het mooiste is, dus ik stond om 6 uur op, zette dan snel een thermoskan koffie en op pad. Tot kwart voor 9 ongeveer en dan terug naar het gezin, samen ontbijten. En tegen die tijd is het licht toch al te hard aan het worden. Vervolgens kun je de rest van de dag samen doorbrengen en ook daarbij kan natuurlijk gefotografeerd worden. En dan per keer inschatten wat je nodig zult hebben.
Bij het vogelen de grote telelens. Dagjes uit: telezoomlens. Verder: de allround zoomlens. En zo viel het wel mee waar ik mee rondliep. Maar: altijd de camera mee, kan makkelijk in de rugzak.

En dan de foto's:

Blauwborst man
Deze voluit zingende Blauwborst is vastgelegd aan de Esumakeech (straat in gemeente Dongeradeel). Onder vogelaars een zeer bekend en geliefd stukje Fryslân. 's Ochtends komt het licht eigenlijk van de verkeerde kant of je moet een liefhebber van tegenlicht zijn. Maar de andere kant van de weg biedt met een van riet voorzien slootje en daarachter weilanden vaak ook best wat moois.

  1. TIP 1: ter plaatse goed kijken wat gaat werken en wat niet. Als ergens al een paar fotografen bezig zijn, dan is het waarschijnlijk de moeite waard.
  2. TIP 2: bereid je voor. Weet de hotspots te vinden, ga dat niet ter plaatse proberen uit te zoeken, zeker niet om 6 uur 's ochtends...
  3. TIP 3: praat met mensen die je ter plaatse tegenkomt. Wissel ervaringen en tips uit. Niet alles staat op internet. 


Haas die zich lekker zat te wassen
Hazen zie ik niet zo vaak bij mij in de buurt, maar hier zaten er een flink aantal. En als je voor vogels gaat maar je ziet iets anders dat interessant is, dan leg je dat vast.

Tennis met mijn moeder
We hebben een uur een tennisbaan gehuurd, echt quality time. En ik had al in geen 20 jaar meer met mijn moeder getennist maar nu wel. Dus mijn vrouw gevraagd daarvan een foto te maken, met het vakantiepark op de achtergrond. Camera helemaal instellen zodat er alleen nog afgedrukt hoeft te worden en dan dit resultaat. Leuk toch?

Eline en Iris met bronzen zeehond
En natuurlijk neem je de camera mee als je naar Pieterburen gaat. Leuk om te zien hoe hier goed werk verricht wordt.

Eline bij de onderkaak van een Blauwe Walvis
Op 6 Maart 1950 werd door het MS Willem Barentsz (onder NL vlag varend!) een Blauwe Walvis gevangen. Hier de onderkaak. Dit is het dorpsplein in Schiermonnikoog. Heerlijk dagje daar gehad met stralend weer. De paar bezienswaardigheden die er zijn wel vastleggen natuurlijk.

Koekoek
Wederom aan de Esumakeech: een heuse Koekoek. Je hoort ze regelmatig maar ziet ze zelden. En plotseling zat er een vlakbij op een paaltje, fijn.

Rietzanger
Een Rietzanger in de klassieke pose: hangend in/aan het riet, luid zingend. Kleine herrieschoppers waar je helemaal vrolijk van wordt.

En nog een laatste aanrader: als je met een veerboot gaat, dan vliegen er waarschijnlijk wel een paar meeuwen mee. Bij de boot naar Schiermonnikoog aten ze letterlijk de stukjes brood uit je hand, een pijnlijke ervaring met die harde snavel, maar wel leuk om mee te maken. Dé buitenkans om vogels van dichtbij te fotograferen, zelfs in vlucht, zonder een supertelelens nodig te hebben:

Zilvermeeuw ergens tussen Lauwersoog en Schiermonnikoog
Deze foto is gemaakt met een 70-200 mm lens, maar met mijn 24-85 mm ging het net zo makkelijk.

Gekraagde Roodstaart
Tja, als je ter plaatse de tip krijgt dat er een vogel zit die je nog nooit gezien hebt, dan volg je die en gelukkig zat het beestje er nog. Hier druk in gevecht met een vermeende tegenstander.

Bruggetje op de Elfstedenroute
Dit bruggetje op de Elfstedenroute is recentelijk beplakt met foto's van rijders die hem uitgereden hebben. Al die stoere koppen (met een jaartal van de tocht der tochten) tezamen vormen dit mooie tafereel.
Fototechnisch is dit niet geweldig, had beter bij ondergaande zon gekund, maar nu was ik er. Dit soort toeristische dingen pak je mee, mooi licht of niet. Echt mooi wordt dit bij ondergaande zon, tegenlicht, en als er geschaatst wordt natuurlijk, maar dat was er nu allemaal niet.

Huisjes bij Landal Esonstad
Hier hebben we de week doorgebracht en dat moet ook vastgelegd. Ik heb een grijsverloopfilter en een polarisatiefilter gebruikt om mooie blauwe lucht met witte wolkjes te krijgen.

Prinses op de mat
Een zeer ontspannen Iris die net zwemdiploma-A heeft gehaald en nu voor het eerst zonder bandjes e.d. mocht zwemmen. Heerlijk voor haar en voor ons. Zeer lastige foto, het was erg donker, deze is bij ISO 3200 gemaakt.

Eendjes en kindjes voeren
Het viel ons op dat Eline en Iris als ze de eendjes gingen voeren de helft van het brood zelf opaten. Dat vastleggen was nog niet makkelijk.

Onverwachts bezoek!
De laatste avond zegt mijn vrouw plotseling: "wat zit daar nou?" Een rat dus. Vlakbij het huisje. Dat zegt Landal er niet bij in de folder! Het werd nog spannend toen de aanwezige Kauwen op de rat gingen jagen, maar hij is ontsnapt. Jammer, die foto's had ik graag gemaakt. Of gelukkig, want het ziet er ook wel weer lief uit zo, toch?

Nou, een ratjetoe (...) van onderwerpen, die samen een redelijk beeld geven van de vakantie. Is dit leuk om te lezen/kijken? Ik hoor het graag.

Tot een volgende keer,

Robert van Brug

Geen opmerkingen:

Een reactie posten