zaterdag 18 mei 2013

CKE 15: Beste foto's Rotterdam

Niveau: beginner

Mijn trouwe volgers hebben de feedback van mijn medecursisten nog tegoed. Wat zijn de 5 beste/meest interessante foto's van 'Rotterdam'?

Hier zijn ze:

Deze multi-culti foto kreeg de voorkeur boven de variant in kleur, met name het knalblauw van de kar waar deze dame tegenaan zit leidde nogal af. Dan zie je maar hoe persoonlijk dat is want zelf vond ik dat juist wel iets toevoegen.


 Mijn enige opname van de Erasmusbrug heeft de selectie gehaald. Technisch is dit een hoogstandje (geschoten met een 24mm tilt&shift lens, zowel tilt als shift perspectiefvertekening gecorrigeerd, op klein diafragma (f/16) waardoor het beeld van voor tot achter scherp is). Zelf vind ik de diagonale lijnen juist sterk, de compositie dus en de hardloopster maakt het af. Had ze nog groter in beeld gestaan dan had ze teveel aandacht getrokken.


 Ook deze opname is zeer technisch (gemaakt met een polarisatiefilter, grijsverloopfilter en grijsfilter) maar het levert een beeld op dat interessant werd gevonden.



Dit overzicht van de Blaakmarkt lijkt een kiekje. Maar door het dak van het station wordt het zonlicht gefilterd waardoor je licht in de schaduwen krijgt. De kubuswoningen op de achtergrond zijn van toegevoegde waarde en het winkelend publiek in dit ene beeld is lekker divers.


Mijn persoonlijke favoriet. Het is een kunstje dat meestal niet werkt, maar hier wel: breng kleur aan in een opname die verder helemaal zwart/wit is. De binnenzijde van station Rotterdam Blaak deed mij direct aan een trappenhuis van M.C. Escher denken en ik heb er een aantal opnamen gemaakt. In kleur vond ik het beeld te druk, in zwart/wit te saai. Door alleen de lampen en de rode trapleuning weer kleur te geven vond ik het interessanter. En de jas van die vrouw op de roltrap natuurlijk. Waarschijnlijk de enige uit de serie die het groot afgedrukt goed zou doen.

En daarmee is de cursus voorbij. Maar ik ga volgend jaar door, ik heb de smaak te pakken, dus: wordt vervolgd!

Tot een volgende keer, bedankt voor het lezen.

Robert van Brug

1 opmerking:

  1. Hoi Robert,
    Wat een prachtige serie is dit.
    Persoonlijk vind ik foto 1 en foto 5 het mooist.
    Waarom weet ik niet precies maar deze vind ik het prettigst om naar te kijken.

    Veel succes met het vervolg van de cursus. Ik volg het met plezier.

    Groeten,

    Piet

    BeantwoordenVerwijderen