zaterdag 6 april 2013

CKE 13: Urbex in Zeche Zollern


Alweer het 13e artikel op mijn blog als gevolg van de fotocursus bij het CKE. Dit keer over Urbex, oftewel Urban Exploration. Dit houdt in het betreden van verlaten gebouwen en in dit geval het fotograferen ervan. Vaak levert deze vorm problemen op omdat verlaten gebouwen met een reden verlaten zijn, bijvoorbeeld omdat het gevaarlijk is. Het kan ook verboden zijn ze te betreden. Het kan zelfs gevaarlijk zijn, denk aan instortingsgevaar.

Voor de cursus werd er naar een veilige variant gezocht waarbij we er toch wat aan konden ruiken. Dit is gevonden in Duitsland, net over de grens in Zeche Zollern, een reeds lang verlaten mijnbouwgebied waar een museum is, maar ook waar de elementen rustig hun gang kunnen gaan.

Het is alweer een tijdje geleden dat we er geweest zijn (16 februari), maar ik weet nog dat het er extreem mistig was. De opdracht luidde om 12 foto's te leveren die het beste zijn van wat er die dag gemaakt is. Daarnaast moest er een drieluik opgeleverd worden, 3 foto's die v.w.b. belichting, onderwerp, compositie of nog iets anders elkaar versterken. In de werkbespreking is er gezamenlijk een top-5 gekozen en een drieluik.
Na uitvoerig bewerken en selecteren volgt hier mijn resultaat van die dag.

Iconische toren boven de mijnschacht, in de heftige mist


De kleding aan het plafond

Verval kan er prachtig uitzien
Bij het type foto zoals deze locomotief slaat de twijfel toe hoe het nabewerkt moet worden: is zwart/wit mooier? Of juist wat verzadigde kleuren? Een mooie foto van zo'n ding maken is ook nog lastig want er staat nog een locomotief pal naast, struiken staan er pal voor (die heb ik hier weggeduwd) en elke hoek levert iets anders op als resultaat.

Hier werden de kolen vanuit de mijn doorgevoerd en kon er nog wat uitgezocht worden.


12 personen staat erop. Ik heb er ingezeten, maar dat is heel krap.
Mijnwerkers waren 100 jaar geleden geen 1,85 meter lang.

(Deze foto hoorde niet bij mijn selectie, maar vond ik toch leuk om even te laten zien).

En dan het drieluik:
Koplamp van een mijnkarretje

Spoorkruising
Telefoon voor de liftbediende van de mijnschacht


Deze drie passen bij elkaar v.w.b. de centrale compositie en kleurstelling.

Dan de top-5:
Foto genomen van boven op de toren, kijkend door de mist naar de andere toren.
Heel centrale compositie gekozen tussen de 4-5 meter hoge wielen. 

Briketteermachine
Op advies van Hanneke (de cursusleidster) deze opname krapper gekaderd zodat een stang niet meer het beeld doorkruist.

Het koffiekopje
 Jaren geleden heeft een cursist dit beeld een keer gemaakt op dat terrein en sindsdien is het de sport om het kopje op te sporen en ook vast te leggen.

Roestige treinwielen
 Hier ben ik een tijdje mee bezig geweest om een interessant beeld te vinden. De hier getoonde diagonaal vind ik uiteindelijk het meest geslaagd.

Telefoon
Het is altijd weer een interessant proces en ook heel persoonlijk. Ik was zelf erg tevreden met de nauwkeurige compositie van de spoorkruising. Geen makkelijke foto om te maken ook want het was daar erg donker. Maar het heeft de top-5 niet gehaald. De laatste foto van de telefoon zal het vermoedelijk in zwart/wit goed doen, maar de rare blauwe kleurtje van de hoorn ben je dan kwijt.

Voor de geïnteresseerden nog wat technische details:
Alle opnames zijn gemaakt met mijn (toen) net nieuwe Nikon D600 met 24-85 mm kitlens. Heerlijk resultaat, ik ben zeer tevreden over de apparatuur.
De foto met de kleding aan het plafond is gemaakt met een 50 mm f/1.4-objectief, vol open op f/1.4, bij ISO 800.
Ik heb de hele dag met een onhandig statief lopen zeulen maar uiteindelijk heb ik het niet gebruikt. Was het nog iets donkerder geweest dan was ik er niet aan ontkomen, het komt de kwaliteit wel ten goede in ieder geval, maar ik hou er niet van.

Op naar de volgende opdracht: Rotterdam. Op 20 April gaan we ons daar uitleven op architectuur en/of water en/of multi-culturele samenleving. Hopen op mooi weer dan wordt het in ieder geval gezellig en vast ook leuk om te doen. Mijn volgende artikel hier over de cursus zal over het resultaat van die dag gaan.

Bedankt voor het lezen,

Robert van Brug

Geen opmerkingen:

Een reactie posten