zaterdag 8 december 2012

Vliegavonturen in Winter Wonderland

Niveau: beginner

vandaag ben ik erop uitgetrokken om roofvogels vast te leggen. Gisteren heeft het hier flink gesneeuwd en vannacht stevig gevroren. Vandaag zou een heldere dag worden, dus op roofvogelsafari naar Rosmalen, waar altijd wel een torenvalk, buizerd en kiekendief te verschalken zijn. En soms nog meer moois.

Daar aangekomen raakte ik al snel in de problemen. De Rosmalense Hoeven is een gebied bestaande uit smalle weggetjes die het akkerland doorsnijden. En daar was natuurlijk niets geveegd/gestrooid. Ongeschikt voor een tweewiel aangedreven auto die niet over terrein- of zelfs maar winterbanden beschikt.
De berm is in de zomer al een uitdaging, maar als het modderig is nog meer. Van die modder zag ik echter niets want het had gevroren en gesneeuwd, dus toen ergens een paar auto's de weg half versperden wilde ik er even door de berm omheen. Muurvast zat ik! Gelukkig wilden de heren die de blokkade veroorzaakten mij wel helpen met schoppen, matten en aanduwen. Met vereende krachten kregen we mijn auto terug op het asfalt.

Ik heb de heren hartelijk bedankt voor de hulp en toen pas viel me op dat ze met modelbouwvliegtuigen in de weer waren. Flinke dingen, van circa 1,5 meter spanwijdte. Ik heb gevraagd of ik wat foto's mocht maken en dat was geen probleem. Een flink model camera wekt al snel vertrouwen :-). Ze vertelden dat ze glijders eronder hadden gemonteerd vanwege de sneeuw en dat ze ook van het weer aan het profiteren waren. En gelijk hadden ze: zon erbij, bijna windstil en -4 graden Celcius. Heerlijk.

Een impressie:









Alle foto's zijn gemaakt met een Nikon D300s met een 300 mm f/2.8. Diafragma f/8 en ISO 400 gekozen, A-stand, belichtingscompensatie op +1 voor de sneeuw. Resulterende sluitertijd tussen 1/800e en 1/2500e seconde. Opnamen gemaakt uit de hand en vanaf monopod.


Het was echt leuk om te doen. En wat gaan die dingen hard, vooral de acceleratie is indrukwekkend. Ik was ook blij te horen dat ze rekening proberen te houden met vogels als het broedseizoen is aangebroken. Daarbuiten is het niet nodig omdat de vogels ter plaatse eraan gewend zijn geraakt. Ik heb dit zelf kunnen aanschouwen, ze waren niet onder de indruk van het mechanische gevlieg.

Na een uurtje in de wondere (winter)wereld van de modelbouw te hebben vertoefd had ik niet veel gevoel meer in mijn tenen. Terug naar de auto gelopen en wat zit er tot mijn vreugde in de boom naast de auto:
Torenvalk in een berijpte boom. 
Ze bleef gewoon zitten terwijl ik er vlakbij stond, super.
Hier  een 1.4x teleconverter ertussen gezet. Diafragma f/4.5

Conclusie 1: een keer wat anders fotograferen is leuk!

Conclusie 2: een 2WD auto, zonder terrein- of winterbanden is ongeschikt voor slecht terrein.

Tot een volgende keer,

Robert van Brug


2 opmerkingen:

  1. weet je wat ik nu zo jammer vindt, dat er geen foto's zijn van het uitgraven..;-) De jongens zullen wel blij zijn met deze serie, je hebt er prachtige scherpe foto's van weten te maken.
    Je kunt ook een klein tractorretje kopen...Fijne zondag.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Von,

      dank voor je reactie, altijd fijn.
      Ik heb ze idd de foto's gestuurd als dank en aandenken. En gemeld dat als ze nog een fotograaf zoeken dat ik het leuk vond.
      En een 4x4 had hier geholpen, met winterbanden nog wat meer, maar hopelijk raak ik niet vaker van de weg. Meestal is het voldoende om met 1 kant op asfalt te blijven, maar in dit geval lag daar ijs. Dan houdt alles op.

      Groetjes, Robert

      Verwijderen