vrijdag 7 december 2012

CKE 10: GLOW Feedback

Ik had hier nog beloofd om de feedback van de medecursisten op mijn foto's van Glow hier nog te delen. Vanavond was de bespreking, daar gaan we dan:

Allereerst moet ik zeggen dat ik onder de indruk was van het werk van mijn medecursisten. Velen hadden prachtige composities bedacht, krachtige interessante beelden die mij verrasten, zo mooi. Wonderlijk hoe een groep mensen ongeveer dezelfde dingen onder ogen krijgt en dan toch met zulke uiteenlopende beelden op de proppen kan komen.

De opzet vanavond was om in groepjes van 3 te werken. Eerst moest het eigen werk beoordeeld worden: kies uit de 12 geselecteerde foto's een serie van 5 die bij elkaar past op de een of andere manier. En kies de 5 beste. En de allerbeste en de minste. Beschrijf ook waarom. Doe dit vervolgens ook voor je 2 medecursisten uit het groepje, op papier, en geef elkaar die feedback ook.

Daarna met de hele groep al deze selecties bekijken en hierdoor leren series te maken. Niet alleen een aantal foto's die bij elkaar passen, bijvoorbeeld door het onderwerp, de sfeer of de kleur, maar ook de volgorde is enorm belangrijk. Absoluut nieuw voor mij, veel van geleerd.

Hier kan ik dan nog aangeven wat men de top 5 van mijn foto's vond:

De compositie, de lens flare, het licht, het komt hier mooi samen.
Mijn persoonlijke favoriet, fijn dat men het daar mee eens is.
Deze foto is het best passend bij het thema van Glow van dit jaar: "Faces en Façades". 
En dat was nou net de opdracht, dus dit beeld is helemaal goed.

Veel gefotografeerd, maar prima vastgelegd, knalt er echt uit.


Leuk detail is dat kind dat in die lamp hangt, geeft het net even een twist.
Verder een heel veel vastgelegd beeld, niet heel bijzonder, te registrerend.

Prachtig blauw licht door de waternevel, contrasteert leuk met geel licht in de foto.

Deze 5 komen bij de selectie voor de eindpresentatie. Samen met de 5 beste van de opdracht landschapsfotografie. En zo komt er per cursist een aanzienlijke hoeveelheid best werk beschikbaar dat na afloop getoond zal worden. 

In de feedback op mijn opnames kwam een aantal keer naar voren dat het teveel registraties zijn. Dat vond ik zelf ook al, en vooral het feit dat ik totaal niet fit was speelt daar een rol. Voor een goede foto, een aansprekend beeld is goede apparatuur alleen niet genoeg, een goede fotograaf is veel belangrijker, maar die moet ook nog in vorm zijn.

De bespreking gebeurde aan de hand van afdrukken. De meesten zijn inmiddels overgegaan op afdrukken door Profotonet, een prima adres. En dit soort werk doet het goed in de 'Pearl' afwerking, waardoor er daadwerkelijk een parelmoeren glans over de foto's komt te liggen. Normaliter over de top, hier kan het goed.

Vervelend dat een aantal medecursisten erachter kwamen dat de afdruk totaal niet overeen kwam met wat men op het scherm zag. Kleuren gingen nog wel, maar met name de donkere partijen waren in de afdrukken helemaal dichtgelopen. 2 tips om dat tegen te gaan:
  1. Kalibreer regelmatig (tweewekelijks!) het computerscherm. Hiervoor zijn oplossingen in de handel, zoals bijvoorbeeld de Spyder van Datacolor. Kost rond de 100 euro, maar voorkomt teleurstellingen. 
  2. Gebruik de juiste kleurruimte. Profotonet refereert aan AdobeRGB op hun site. Dan is het zaak dat de camera en het fotobewerkingsprogramma hier ook op ingesteld staan. Het alternatief is sRGB, dat minder uitgebreid is.
Op naar volgende week als we het werk van de Table Top opdracht zullen bespreken. Ik heb de foto's inmiddels bekeken, geselecteerd en bewerkt. Ook heb ik het al in een blogje gegoten, maar ik wil de feedback er in 1 keer in meenemen, dus dat komt over een week allemaal tegelijk. Tot dan!

Robert van Brug

2 opmerkingen:

  1. Ik weet hoe moeilijk het was om er iets "spannends" van te maken, maar je nr 1 is inderdaad een geslaagde foto. Het proberen om er iets anders van te maken dan registreren is bij mij ook niet echt uit gekomen, was wel moe maar het is gewoon moeilijk...je hebt er ondanks alles iets moois van gemaakt.

    Mijn blogje komt er aan...

    LG Von

    BeantwoordenVerwijderen